Co vzít v úvahu při hledání sídla firmy

 

Pokud plánujete založení s.r.o., jistě uvažujete, kam umístit sídlo. Mnoho podnikatelů nepotřebuje samostatnou kancelář, nepotřebují skladové prostory, nemají ani zaměstnance, pro které je třeba zajistit pracovní místo. Pohybují se v terénu nebo na internetu a sídlo firmy je pro ně pouze administrativní povinnost vyplývající ze zákona. Uvedené důvody vedou k úvaze umístit sídlo firmy ve vlastní nemovitosti nebo zvolit tzv. virtuální sídlo. Vzhledem k tomu, že se v tomto oboru pohybujeme již 20 let, dovolujeme si v článku obě varianty porovnat a zhodnotit.

  

Vlastní nemovitost

 

  • Souhlas vlastníka

K umístění sídla na zvolené adrese je nutný souhlas vlastníka nemovitosti. Pokud je nemovitost ve vlastnictví zakladatele / jednatele, není problém, aby vydal souhlas sám. Ovšem v ostatních případech nemusí být získání souhlasu bezproblémové. Souhlas je nutno ověřeně podepsat osobou, která je uvedena jako vlastník v katastru nemovitostí, což nezřídka naráží na nesouhlas motivovaný obavou vlastníka z následků takového kroku, nebo není možné od vlastníka, např. z důvodu jeho dlouhodobé nepřítomnosti, souhlas získat.

Samostatnou kapitolou je umístění sídla v družstevním bytě. Souhlas totiž podepisuje představenstvo v souladu se stanovami družstva. Tedy pokud např. družstvo zastupuje předseda a jeden člen představenstva, musí souhlas podepsat oba dva. V podobných situacích dochází mnohdy k nedorozuměním nebo k dlouhým časovým prodlevám.

 

  • Riziko exekuce

Při umístění sídla v nemovitosti v osobním vlastnictví stojí za úvahu uvažovat o teoretické možnosti exekuce, do které by se podnikatel mohl dostat. Pokud ručí vlastním majetkem, může dojít k návštěvě exekutora, který vykonává pravomocné exekuční rozhodnutí. Exekutor nemá povinnost zkoumat, komu patří majetek umístěný na adrese sídla. Je-li je sídlo na adrese bydliště, pravděpodobně přistoupí k exekuci majetku, který nemusí patřit firmě, ale domácnosti. Vyvarovat se uvedeného postupu lze pouze prokázáním vlastnictví např. kupní smlouvou, což však zejména u staršího majetku bývá problematické. Cílem exekuce se tedy mohou stát i osobní věci osob žijících ve společné domácnosti. V takové situaci sice existuje zákonná možnost dosáhnout nápravy prostřednictvím tzv. vylučovací žaloby, ovšem jedná se o složitý a hlavně dlouho trvající proces, kterému je lépe se vyhnout.

Nutno také upozornit na opačnou situaci – pokud dojde k exekuci osobního majetku některého člena domácnosti, exekutor opět nezkoumá, komu majetek na uvedené adrese patří, a může dojít k zabavení majetku firmy, která má na uvedené adrese své sídlo.

 

  • Reprezentace firmy

Samozřejmě, že firma, která potřebuje reprezentativní adresu, nebude uvažovat o umístění sídla na adrese bydliště. Image takové firmy by razantně utrpěla. Ovšem i podnikatel, pro kterého je sídlo pouze zákonnou povinností, by měl uvážit následující připomínky.

Sídlo právnické osoby musí být podle živnostenského zákona označeno u vstupu do nemovitosti názvem a IČ. Takto označená nemovitost však může budit nežádoucí zájem okolí, neznámých osob, ale také pozornost zlodějů.

Podnikatel se musí připravit i na to, že adresa sídla je veřejně známou informací zapsanou v obchodním a živnostenském rejstříku, proto může docházet k nečekaným návštěvám osob, které snad potřebují řešit nějaký obchodní problém a budou rušit majitele domu i mimo pracovní dobu.

 

Jak tedy předejít takovým komplikacím? Lze uvažovat o umístění sídla do tzv. virtuální kanceláře. 

 

Virtuální kancelář

Virtuální kancelář není nic imaginárního. V podání Profi-kanceláře s.r.o. se jedná o zcela standardní kancelářský prostor s vlastní recepcí, která zajišťuje běžný provoz. Stará se o všechny administrativní služby – příjem pošty, e-mailů, faxů, jejich skenování a přeposlání; dále přesměrování či vyřízení telefonních hovorů, evidenci vzkazů a návštěv.

Mnoho podnikatelů sice nepotřebuje vlastní prostory pro podnikání, nicméně občas poptávají vybavenou kancelář či zasedací místnost pro jednání se svými partnery. Profi-kancelář s.r.o. nabízí reprezentativní prostory ke krátkodobému pronájmu přímo na adrese sídla, a to včetně kompletního technického zázemí (wi-fi, tiskárna, kopírka, dataprojektor) a občerstvení.

Při umístění sídla ve virtuální kanceláři se klient nemusí obávat zásahu exekutora, vybavení prostor je majetkem Profi-kanceláře s.r.o., k čemuž je k dispozici dokumentace. Zajištění souhlasu vlastníka s umístěním sídla je standardní součástí našich služeb při zahájení spolupráce a klient tyto dokumenty obratem obdrží.

Nabízené služby jsou plně v souladu s platnou legislativou. Každá společnost je u vstupu do budovy označena názvem a IČ. V pracovní době je otevřena recepce, která předá případná sdělení statním orgánům.