Pokud plánujete založení s.r.o., jistě uvažujete, kam umístit sídlo. Mnoho podnikatelů nepotřebuje samostatnou kancelář, nepotřebují skladové prostory, nemají ani zaměstnance, pro které je třeba zajistit pracovní místo. Pohybují se v terénu nebo na internetu a sídlo firmy je pro ně pouze administrativní povinnost vyplývající ze zákona. Uvedené důvody vedou k úvaze umístit sídlo firmy ve vlastní nemovitosti nebo zvolit tzv. virtuální sídlo. Vzhledem k tomu, že se v tomto oboru pohybujeme již 20 let, dovolujeme si v článku obě varianty porovnat a zhodnotit.
Vlastní nemovitost
-
Souhlas vlastníka
K umístění sídla na zvolené adrese je nutný souhlas vlastníka nemovitosti. Pokud je nemovitost ve vlastnictví zakladatele / jednatele, není problém, aby vydal souhlas sám. Ovšem v ostatních případech nemusí být získání souhlasu bezproblémové. Souhlas je nutno ověřeně podepsat osobou, která je uvedena jako vlastník v katastru nemovitostí, což nezřídka naráží na nesouhlas motivovaný obavou vlastníka z následků takového kroku, nebo není možné od vlastníka, např. z důvodu jeho dlouhodobé nepřítomnosti, souhlas získat.
Samostatnou kapitolou je umístění sídla v družstevním bytě. Souhlas totiž podepisuje představenstvo v souladu se stanovami družstva. Tedy pokud např. družstvo zastupuje předseda a jeden člen představenstva, musí souhlas podepsat oba dva. V podobných situacích dochází mnohdy k nedorozuměním nebo k dlouhým časovým prodlevám.
-
Riziko exekuce
Při umístění sídla v nemovitosti v osobním vlastnictví stojí za úvahu uvažovat o teoretické možnosti exekuce, do které by se podnikatel mohl dostat. Pokud ručí vlastním majetkem, může dojít k návštěvě exekutora, který vykonává pravomocné exekuční rozhodnutí. Exekutor nemá povinnost zkoumat, komu patří majetek umístěný na adrese sídla. Je-li je sídlo na adrese bydliště, pravděpodobně přistoupí k exekuci majetku, který nemusí patřit firmě, ale domácnosti. Vyvarovat se uvedeného postupu lze pouze prokázáním vlastnictví např. kupní smlouvou, což však zejména u staršího majetku bývá problematické. Cílem exekuce se tedy mohou stát i osobní věci osob žijících ve společné domácnosti. V takové situaci sice existuje zákonná možnost dosáhnout nápravy prostřednictvím tzv. vylučovací žaloby, ovšem jedná se o složitý a hlavně dlouho trvající proces, kterému je lépe se vyhnout.
Nutno také upozornit na opačnou situaci – pokud dojde k exekuci osobního majetku některého člena domácnosti, exekutor opět nezkoumá, komu majetek na uvedené adrese patří, a může dojít k zabavení majetku firmy, která má na uvedené adrese své sídlo.
-
Reprezentace firmy
Samozřejmě, že firma, která potřebuje reprezentativní adresu, nebude uvažovat o umístění sídla na adrese bydliště. Image takové firmy by razantně utrpěla. Ovšem i podnikatel, pro kterého je sídlo pouze zákonnou povinností, by měl uvážit následující připomínky.
Sídlo právnické osoby musí být podle živnostenského zákona označeno u vstupu do nemovitosti názvem a IČ. Takto označená nemovitost však může budit nežádoucí zájem okolí, neznámých osob, ale také pozornost zlodějů.
Podnikatel se musí připravit i na to, že adresa sídla je veřejně známou informací zapsanou v obchodním a živnostenském rejstříku, proto může docházet k nečekaným návštěvám osob, které snad potřebují řešit nějaký obchodní problém a budou rušit majitele domu i mimo pracovní dobu.
Jak tedy předejít takovým komplikacím? Lze uvažovat o umístění sídla do tzv. virtuální kanceláře.
Virtuální kancelář
Virtuální kancelář není nic imaginárního. V podání Profi-kanceláře s.r.o. se jedná o zcela standardní kancelářský prostor s vlastní recepcí, která zajišťuje běžný provoz. Stará se o všechny administrativní služby – příjem pošty, e-mailů, faxů, jejich skenování a přeposlání; dále přesměrování či vyřízení telefonních hovorů, evidenci vzkazů a návštěv.
Mnoho podnikatelů sice nepotřebuje vlastní prostory pro podnikání, nicméně občas poptávají vybavenou kancelář či zasedací místnost pro jednání se svými partnery. Profi-kancelář s.r.o. nabízí reprezentativní prostory ke krátkodobému pronájmu přímo na adrese sídla, a to včetně kompletního technického zázemí (wi-fi, tiskárna, kopírka, dataprojektor) a občerstvení.
Při umístění sídla ve virtuální kanceláři se klient nemusí obávat zásahu exekutora, vybavení prostor je majetkem Profi-kanceláře s.r.o., k čemuž je k dispozici dokumentace. Zajištění souhlasu vlastníka s umístěním sídla je standardní součástí našich služeb při zahájení spolupráce a klient tyto dokumenty obratem obdrží.
Nabízené služby jsou plně v souladu s platnou legislativou. Každá společnost je u vstupu do budovy označena názvem a IČ. V pracovní době je otevřena recepce, která předá případná sdělení statním orgánům.